Kompetencje
Badania zmian w społeczeństwie na podstawie analizy dużych zbiorów danych pozyskanych z różnych źródeł m.in. internetu, mediów społecznościowych, radia, telewizji, kamer internetowych, telefonów, sensorów etc., w oparciu a data science, wykorzystującym znacznie większe zbiory danych i szybsze metody analizy niż w klasycznych badaniach społecznych.
Obszary badawcze
- Pozyskiwanie treści przekazów z telewizji, radia, stron internetowych i mediów społecznościowych w sposób automatyczny i ustrukturyzowany
- Automatyzacja badań medioznawczych poprzez wykorzystanie analizy tekstu i obrazu i in.
- Metody wielkoskalowych badań treści w internecie, szczególnie badań porównawczych na dużą skalę (porównywanie dziesiątek, setek i tysięcy serwisów)
- Badanie zmienności treści publikacji internetowych w czasie
- Eksperymentowanie z nietypowymi metodami analizy internetu (np. analiza barw, parametryzacja tekstu, mierzenie responsywności, określanie agresji)
Możliwości aplikacyjne
- Wczesne wykrywanie trendów w społeczeństwie na podstawie analizy dużych zbiorów treści internetowych
- Wykrywanie komunikacji wirusowej, rozpowszechniania się fałszywych wiadomości (fake news) oraz prób ukrytego oddziaływania na społeczeństwo w internecie, telewizji i radiu
- Identyfikacja liderów opinii i kręgów tematycznych w komunikacji internetowej
- Analiza języka i sentymentu w grupach treści internetowych
- Badanie oddźwięku społecznego na komunikaty społeczne i reklamowe w internecie (w tym w mediach społecznościowych, radiu i telewizji)
- Wielkoskalowe badania treści w internecie (teksty, reklama, wideo)
- Wykrywanie zagrożeń bezpieczeństwa informacyjnego i ataków socjotechnicznych
- Budowanie modeli predykcyjnych zachowań społecznych online
Ekspert ośrodka

dr Marek Robak